Schaamlipcorrectie

Waarom wordt een schaamlipcorrectie uitgevoerd?

Veel vrouwen hebben last van (te) grote binnenste schaamlippen (labia minora). Grote labia minora kunnen, wanneer ze ver buiten de grote schaamlippen komen, wel degelijk functionele last veroorzaken. Een pijnlijk of ongemakkelijk gevoel ontstaat vooral bij activiteiten zoals fietsen of paardrijden. Ook zijn ze vaak een bron van schaamte, bijvoorbeeld bij het douchen in de sportclub of bij seksuele contacten. Een schaamlipcorrectie kan in deze gevallen hulp bieden.

• Een labiaplastie of schaamlipcorrectie is een operatie waarbij het teveel aan weefsel t.h.v. de binnenste schaamlippen (labia minora) verwijderd wordt. Zodoende zijn ze minder prominent en komen ze niet voorbij de grote schaamlippen.

Aan elke operatie zijn inherente risico's verbonden, zoals bloeding, infectie en wondproblemen. Specifiek voor een schaamlipcorrectie zijn er een aantal aandachtspunten waarvan je je bewust dient te zijn:

• Aangezien de genitale zone een grote hoeveelheid aan bacteriën bevat, is het belangrijk om goede hygiëne toe te passen om wondinfecties te voorkomen. Dit is ook de reden dat in deze zone een hoger risico bestaat op gedeeltelijk of volledig openvallen van de wonde. Gelukkig geneest deze regio ook gunstig.